MOBILNE APLIKACIJE
6. 3. 2019

KAJ JE "USER ONBOARDING"?

Avtor: Anil Shrestha

Izraz "onboarding" je najbolj poznan v procesu zaposlovanja, ko se novega zaposlenega spozna s sodelavci, procesi dela, internimi pravili ipd., z namenom, da se čim prej vključi v delovni proces in ekipo. Za novega člana ekipe mora biti proces prijeten in učinkovit, saj je lahko hitro preobremenjen z novimi informacijami in ljudmi, ki jih spoznava dnevno.

Podobno lahko storimo tudi z našimi strankami in jim s tem omogočimo boljšo izkušnjo pri uporabi naših storitev ali izdelkov ter posledično dosežemo tudi večjo lojalnost. Mogoče je eden od nam vsem samoumevnih onboarding procesov check-in v hotelu. Ko pridemo v hotel, nam receptor poleg tega, da pridobi naše osebne podatke za registracijo gosta, tudi razloži, kje se nahaja soba, restavracija, kdaj se začne in konča zajtrk, kako je z uporabo dodatnih storitev, kot so bazen, fitness, včasih pa nam celo pove kaj o bližnjih turističnih znamenitostih.

Ker je to v hotelski industriji postal standard, ki je že dolgo v veljavi, se mogoče nikoli ne vprašamo kakšna bi bila naša izkušnja brez omenjenjega "onboardinga". Verjetno bi najprej po hotelu iskali sobo, kasneje ne bi vedeli kje je restavracija in kdaj se začne večerja, zato bi si morali pomagati s spraševanjem ostalih gostov, lahko  bi celo spregledali, da ima hotel bazen in ne bi uporabili storitve, ki bi nam sicer zelo ustrezala in bistveno vplivala na vtis in izkušnji v hotelu. Podobno je tudi z spletnim mesti, servisi in mobilnimi aplikacijami.

"Mobile app onboarding"

"User onboarding" je eden od ključnih elementov mobilne aplikacije, ki bo pripomogel k temu, da se bodo uporabniki vrnili v aplikacijo ter jo pričeli tudi redno uporabljati. Uporabniki v povprečju po treh dneh prenehajo uporabljati več kot 70% aplikacij, ki si jih naložijo na svoj telefon. Razlogi za izbris aplikacij so različni, vendar so med temi najbolj pogosti, da aplikacija ni bila uporabljena, da ni zadostila potrebam uporabnika, oziroma, da ima uporabnik premalo prostora na svojem mobilnem telefonu.

Jasen in učinkovit onboarding proces lahko bistveno zmanjša število izbrisov aplikacij ali pa poveča pogostost uporabe (retention), saj uporabnika hitro in vodeno poučimo o najbolj pomembnih funkcionalnostih aplikacije ter načinu njihove uporabe ter s tem dosežemo, da se bolje spozna z aplikacijo. Uporabniška izkušnja je tako bolj prijazna, saj je uporabnik bolje voden, navigiranje in uporaba aplikacije je bolj intuitivna, prav tako paod uporabnika ne zahteva toliko pozornosti pri iskanju funkcionalnosti oziroma vsebine, zaradi katere si je aplikacijo prenesel.

Kaj je "onboarding" proces mobilnih aplikacij?

Z izrazom "onboarding" poimenujemo začetne prikazne zaslone, ki se prikažejo preden vstopimo v aplikacijo in nam pogosto razložijo, kaj so najpomembnejši deli aplikacije oziroma v tem procesu zahtevajo različna privoljenja do dostopa različnih delov mobilne naprave (mikrofon, kamera, "push notifiaction"...) ali pa registracijo uporabnika.

Poznanih je več pristopov in načinov onboardinga in odločitev za posameznega je predvsem odvisna od same aplikacije in tako ni enoznačnega pravila, kaj je prav in narobe. Različni načini so predvsem povezani z različnimi cilji, ki jih želimo doseči z onboarding procesom oziroma so najbolj pomembni za novega uporabnika.


Načini "onboarding" procesov:

  • Izpostavljanje vrednosti - Komuniciramo predvsem prednosti in vrednost aplikacije in ne toliko posameznih funkcionalnosti. Tovrsten "onboarding" je osredotočen na komunikacijo zakaj uporabnik potrebuje to aplikacijo in ne toliko na kakšen način jo bo uporabljal.
  • Izpostavljanje funkcionalnosti - Uporabniku se skozi "onboarding" poskuša predstaviti ključne funkcionalnosti aplikacije in uporabo le- teh,z namenom enostavnejše uporabe in hitrejšega razumevanja uporabe.
  • Pridobivanje prvih akcij uporabnika - Uporabnika vodimo čez uporabo prvih ključnih akcij in namesto, da mu poskušamo predstaviti funkcionalnosti opisno, ga vodimo čez dejanski primer in ga priučimo akcij na praktičnem primeru.
  • Ustvarjanje uporabniškega računa - Pri nekaterih mobilnih aplikacijah je za delovanje obvezno ustvariti uporabniški račun ter ga zato pozovemo k ustvarjanju uporabniškega računa  še preden vstopi v aplikacijo.

Pomembni elementi "onboarding" procesa

Kratka pozornost uporabnika – ko si uporabnik naloži aplikacijo, si želi čim prej do vsebine ali orodja, zaradi katerega si  je aplikacijo naložil. "Onboarding" je lahko pri tem ovira in je zato pomembno, da je ta proces kar se da kratek, in ne obsega preveč korakov. Izbrati moramo pravi način procesa z ozirom na to, kaj je za nas, našo aplikacijo in vtis uporabnikov najbolj primerno.  Pravilo »manj je več« je vedno pomembno pri samem razvoju mobilnih aplikacij, saj smo precej  omejeni z velikostjo zaslona kot tudi s pozornostjo uporabnika. 

Vprašaj za dovoljenja, ko jih potrebuješ  - uporabnik se bo veliko bolje odzval na oddajo privoljenja do različnih delov naprave, kot so kamera ali "push notification", ko bo seznanjen tudi z razlogom, zakaj jih aplikacija potrebuje. Najbolje je, da za privoljenja uporabnika zaprosimo šele takrat, ko želi uporabljati dele aplikacij, ki zahtevajo dostop do delov naprave in tako tudi uporabnika tudi seznanimo, kaj bo s privoljenjem pridobil . Tako se lahko v "onboarding" procesu odločimo tudi, da se izognemo pridobivanju privoljenj in za te prosimo kasneje ob uporabi aplikacije.

Personalizacija– v primeru, da aplikacija nudi personalizirano izkušnjo lahko uporabnika prosimo, da nam poda podatke, ki bodo služili algoritmu za personalizacijo in mu s tem omogočimo boljšo prvo izkušnjo z aplikacijo.

Microcopy – onboarding proces nam daje tudi prostor za kreativnost, sajpogosto v aplikacijah ni veliko prostora za branding oziroma izražanje tona blagovne znamke. Pomembno je, da so teksti zelo kratki in jasni.

Optimizacija "onboarding" procesa

"Onboarding" proces je zelo pomemben za uspešno rast rednih uporabnikov aplikacije. Skozi življenjski cikel razvoja aplikacije moramo, ko je to potrebno, "onboarding" proces konstantno prilagajati. Pri prodiranju na trg lahko porabimo veliko sredstev za oglaševanje, vendar pa nam mora biti ob tem enako ali skoraj bolj pomembno kot število prenosov aplikacije ali strošek na prenos, tudi pogostost kasnejše uporabe (retention), na kar pa lahko vplivamo tudi z učinkovitim "onboarding" procesom.

Pri optimizaciji "onboarding" procesa je pomembno, da merimo vsak posamezen korak in identificiramo v katerem koraku uporabniki največkrat zapustijo "onboarding" proces ter tako poskušamo prilagoditi začetne zaslone na način, da bi zmanjšali število izstopov iz samega procesa. Pri tem je priporočljivo, da se uporabi različne A/B teste na manjših vzorcih uporabnikov ter šele nato, najbolj uspešno tehniko prenesemo na preostali del uporabnikov.

Za bolj poglobljeno razumevanje uporabnikovega dojemanja "onboarding" procesa so zelo priporočljivi tudi tako imenovani usability testi, pri katerih opazujemo uporabnika, kako uporablja aplikacijo ter nam lahko v kombinaciji s poglobljenim intervjujem dajo vpogled v nove informacije, ki nam bodo v pomoč pri  optimizaciji  "onboarding" procesa ali aplikacije kot celote.

Dober začetni vtis

"onboarding" proces je kot stisk roke oziroma prvi vtis, ki ga dobimo, ko spoznamo novo osebo. Pri izbiri načina "onboarding" procesa je pomembno, da izberemo tistega, ki najbolje sledi ciljem aplikacije oziroma kako želimo voditi uporabnika pri nadaljnji uporabi aplikacije. Če bo "onboarding", kratek, jasen, učinkovit in mogoče celo zabaven bo tak tudi uporabnikov prvi vtis o aplikaciji in se bo z veseljem vrnil ter jo ponovno uporabil.

O avtorju članka

Anil Shrestha je izkušen strokovnjak na področju digitalnega marketinga in razvoja spletnih produktov in storitev. V preteklosti je pomagal pri rasti in ustvarjanju vodilnih slovenskih digitalnih produktov kot so npr. Kolektiva, MojeDelo.com, bolha.com ter mobilna aplikacija Tonight. Pri razvoju aplikacij je njegovo glavno vodilo, da se s pomočjo analize podatkov in trga uporabnikom ponudi moderne enostavne in jasne produkte, ki rešujejo probleme uporabnikov. 


© Copyright 2016 IAB Slovenija.  Izdelava spletnih strani AV studio