15 značilnosti Generacije Z
23. 9. 2019

Ali res razumemo Generacijo Z: 15 značilnosti, ki nam jih bodo pomagale bolje razumeti

Črna komedija "Rick & Morty".
Črna komedija "Rick & Morty".
Doritos "unbranded" oglaševalska kampanja na MTV.
Doritos "unbranded" oglaševalska kampanja na MTV.

Generacija Z, rojena med letoma 1995 in 2010, se je rodila v visoko razvit digitalni svet in je odraščala oziroma odrašča v vsakodnevnem kontaktu s tehnologijo in svetovnim spletom. Znani so tudi kot »digitalni domorodci« (Bencsik, Horvath-Csikos in Juhasz, 2016) in predstavljajo 20 % svetovnega prebivalstva.

Gre za prvo »globalno generacijo«, ki je zrasla v negotovem svetu, tako ekonomsko, socialno, kot okoljsko. Generacija Z ne zaupa zlahka, še posebej ne blagovnim znamkam ali vladam. Tako prinaša nove izzive sodobnim oglaševalcem, kot je na primer oglaševalska kampanja Doritos »unbranded«, ki je na MTV-ju svoj produkt oglaševala brez imena in brez logotipa. Takšna miselna naravnanost ima precej širši vpliv na kulturo, skupnost ter delovanje organizacij in podjetij. V ZDA, je tako že prepoznaven vpliv na zabavno industrijo, kjer v ospredje prihajata t.i. »emo rap« in črne komedije kot na primer »Rick &Morty«.

Tehnološka naprednost je Generaciji Z »v krvi«. Uporaba številnih tehničnih naprav, nenehna uporaba interneta in velike količine informacij, spreminjajo način razmišljanja, komuniciranja in nenazadnje vrednote Generacije Z. Zato ne preseneča dejstvo, da je ta generacija, precej drugačna od prejšnjih, tako mora biti tudi komunikacija z njimi precej drugačna. Zato je dobro, da sodobni oglaševalci, pri snovanju oglasnih kampanj, upoštevajo nekatere značilnosti Generacije Z:

1. Rojeni v tehnologijo.
Doba številnih naprednih tehničnih naprav; tablic, mp3 predvajalnikov, pametnih telefonov, »wearable« tehnologije, kot so npr. pametne ure, družbenih omrežij, aplikacij, spreminjajo vsakodnevne navade in vrednote.
2. Za reševanje problemov skušajo pogosto najti rešitve na internetu (Bencsik idr., 2016).
3. Njihovi vzorniki so youtuberji, vlogerji, influencerji.
Raziskava »Identity Shifters: RPA Report 2018«, navaja dejstvo, da pripadniki Generacije Z bolj zaupajo virom iz socialnih omrežij in influencerjem, ko iščejo odgovore (52%), kot pa ljudem, ki jih poznajo osebno (47%).
4. »Multitasking« in »multiscreening« generacija.
Če že spremljajo televizijo, to počnejo hkrati z brskanjem po svojem pametnem telefonu ali tablici.
5. »Start-up« miselnost.  
Ker jih odlikuje samostojnost v razmišljanju, pogosto iščejo samostojno pot.
6. Zahtevni potrošniki. 
Blagovnim znamkam ne zaupajo slepo in so precej kritični do njih. Podpirajo trajnostno naravnane in družbeno odgovorne blagovne znamke.
7. Razmišljajo globalno.
Prijatelje imajo povsod po svetu in radi potujejo. Odprti so do drugih kultur, ras, ver in drugače spolno usmerjenih.
8. So vizualni.
Informacije raje pridobivajo preko videov. Bližje kot branje navodil, so jim »video tutorials«. Imajo tudi slabšo koncentracijo, zato je pomembno, da je glavno sporočilo kratko in jedernato.
9. Pomembna sta prosti čas in dobri odnosi na delovnem mestu.
10. Želja po stalnem učenju in razvoju.
11. Iščejo nove izzive in se ne bojijo sprememb.
Odraščajo v politično in ekonomsko nestabilnem okolju, kjer izobrazba ni več garancija za službo.
12. So bolj dovzetni za družbene neenakosti in ostale socialne, ekonomske in okoljske probleme.
13. Pomembna sta hitrost prenosa informacij in zanesljivost – pomembna je hitra komunikacija.
14. Dnevna uporaba in pridobivanje informacij preko socialnih omrežij (FB, Snapchat, Linkedin, Twitter, Instagram, YouTube).
Zanimivo je dejstvo, da se odmikajo od klasične uporabe socialnih omrežij, recimo FB uporabljajo zaradi aplikacije Messenger, za komuniciranje s sovrstniki in ne na klasičen način, kot na primer predhodne generacije. So tudi precej previdni pri tem kaj objavijo na svojih profilih, saj se zavedajo, da je njihovo vedenje nenehno dokumentirano na spletu. 
15. Raje »sledijo«, kot »delijo«.
V raziskavi »Identity Shifters« skoraj polovica anketirancev, pripadnikov Gen Z navaja, da ima enega ali več lažnih profilov na Instagramu t.i. »Finstagramov«, z namenom da prikrijejo svojo pravo identiteto. Veliko jih ima tudi Twitter profil – verjetno je razlog tudi to, da tam ni njihovih staršev.


VIRI:

Identity Shifters: RPA Report 2018

‘I worry that the world is going to end’: How Gen Z became Generation Doom
© Copyright 2016 IAB Slovenija.  Izdelava spletnih strani AV studio