ADEX 2020
25. 5. 2021

Slovenija in Evropa beležita rast investicij v digitalno oglaševanje

Razdelitev investicij v štiri glavne kategorije. (Vir: IAB Slovenija, AdEx 2020)
Razdelitev investicij v štiri glavne kategorije. (Vir: IAB Slovenija, AdEx 2020)
"Branding oglaševanje" prevladovalo v Q3 in Q4. (Vir: IAB Slovenija, AdEx 2020)
"Branding oglaševanje" prevladovalo v Q3 in Q4. (Vir: IAB Slovenija, AdEx 2020)
56 % investicij gre tujim medijem, predvsem FB in YT. (Vir: IAB Slovenija, AdEx 2020)
56 % investicij gre tujim medijem, predvsem FB in YT. (Vir: IAB Slovenija, AdEx 2020)
Evropski trg v letu 2020 dosegel 6,3 % rast. (Vir: IAB Europe, AdEx 2020).
Evropski trg v letu 2020 dosegel 6,3 % rast. (Vir: IAB Europe, AdEx 2020).

Kljub slabim napovedim, je slovenski digitalni trg v letu 2020 beležil 1 % rast in tako bil vreden 61,3 milijona evrov, medtem ko je evropski trg zabeležil 6,3 % rast in dosega vrednost 69 milijard evrov. Gre sicer za manjšo rast, je izpostavil direktor Zavoda IAB Slovenija, Zoran Savin, ki pa je vse deležnike digitalne industrije pozitivno presenetila, glede na slabše gospodarsko stanje zaradi epidemije koronavirusa.


Kako je izgledalo leto 2020?

AdEX 2020, raziskava o neto investicijah v digitalno oglaševanje, ki jo na letni ravni izvaja IAB Slovenija, je v sklopu 22. IAB Akademije, razkrila da so investicije v oglaševanje minimalno zrasle. Pričakovati pa je, da je dejanska rast celo nekoliko večja (2-3 %), saj poslovna poročila izkazujejo manjši upad na področju malih oglasov (imeniki).

Zaradi posledic epidemije, je največji upad investicij (31 %), beležil sektor Digital Out Of Home (DOOH), ki pa je bil kljub vsemu manjši kot v tujini. Manjši upad investicij so beležili tudi imeniki - domači direktoriji in portali z malimi oglasi. So se pa nekoliko povečale investicije v slovenske medije. To povečanje sicer ni bilo enakomerno razporejeno - v začetku leta so večji upad investicij beležili mediji s prevladujočim »branding« oglaševanjem, ki pa so se v drugi polovici leta zopet dvignile. Medtem ko so mediji, katerih prihodki temeljijo na »performance« oglaševanju, beležili manjši upad investicij v prvem polletju. Kot je izpostavil Savin, pa je največji zmagovalec vsekakor E-commerce sektor in vsi mediji, ki so ga podpirali, med njimi tudi Facebook. In prav Facebook in YouTube prednjačita med tujimi mediji - YT s 35 % rastjo investicij in FB z 10 %. V rasti investicij pa nekoliko zaostaja iskalni marketing, kar Savin pripisuje dejstvu, da se je panoga turizma praktično ustavila.

Rast investicij v tuje medije

Iz raziskave je razvidno, da se še vedno največ denarja steka v tujino in sicer kar 56 %. Da investicije v tuje medije hitreje rastejo ne preseneča, je komentiral Timotej Gala, direktor Httpool Slovenija. Tudi on je izpostavil, da sta bila glavna gonilnika rasti investicij v lanskem letu, e-commerce in gaming sektor ter vse podporne platforme, poleg Facebooka tudi LinkedIn, ki je tako v lanskem letu večino prihodkov ustvaril iz naslova oglaševanja. Gala je opozoril tudi na rast Amazon-a, ki trenutno dosega 10 % oglaševalskega trga in bo ob nadaljevanju rasti, lahko v prihodnje resno konkuriral Facebook-u.

Investicije v prikazno oglaševanje višje

Natančnejši vpogled v slovenski trg, nam razkriva povečanje investicij v prikazno oglaševanje, saj predstavljajo hiter način investiranja, še posebej izrazit od septembra 2020 dalje. To Savin pripisuje dejstvu, da je v drugi polovici leta, prevladovalo »branding« oglaševanje in s tem povpraševanje po klasičnih pozicijah. Skladno s to ugotovitvijo, je nadaljevala predstavitev tudi naslednja gostja akademije, Nataša Smirnov - analitičarka pri raziskavi MOSS, ki navaja, da je bilo v lanskem letu v ponudbi slovenskih medijev, zaznati največ oglasnih pasic (96 %).

Kaj prinaša prihodnost?

Igor Mali, operativni direktor pri podjetju iPROM, prav tako gost akademije, optimistično zre v prihodnost, saj po podatkih raziskave, ki jo iPROM izvaja skupaj z Valiconom, 60 % sodelujočih v raziskavi, napoveduje rast investicijam v digitalno oglaševanje, predvsem v prikazno oglaševanje. »Q4 situacija se bo samo nadaljevala, kajti digital je povsod in vse«, še dodaja Mali.

 

Rast investicij tudi na evropskem trgu in novost v raziskavi AdEx

Rezultati združene raziskave AdEx 2020 za evropski trg, ki jih je na današnjem uvodnem predavanju IAB Europe - Interact 2021, pospremil s komentarjem Daniel Knapp, vodilni ekonomist IAB Europe, razkrivajo, da je evropski digitalni trg zrasel za 6,3 % in je tako vreden 69,4 milijarde eurov. Gre sicer za najpočasnejšo rast v petnajstih letih obstoja raziskave, vendar kljub temu za rast. Od 28 trgov, ki jih raziskava vključuje, jih sedem beleži dvomestno rast investicij, med njimi je na prvem mestu Turčija, ki beleži 34,8 % rast. V letu 2020, tako beležijo upad investicij samo trije trgi - Belgija, Španija in Belorusija.

Najbolj izrazito rast so doživele investicije v oglaševanje na družbenih omrežjih (15,9 %) in v video oglaševanje (16,3 %), zahvaljujoč trem gonilnikom rasti - spletni prodaji, oglaševanju manjših podjetij in »branding« oglaševanju, ki se je tako kot v Sloveniji, ojačalo v drugi polovici leta 2020. Kot povsod, so investicije v iskalni marketing rasle nekoliko počasneje (7,9 %), medtem ko so investicije v prikazno oglaševanje zrasle za 9,1 %.

V letu 2020, je raziskava AdEx tudi prvič začela spremljati investicije v audio oglaševanje. Le-te znašajo sicer nekaj manj kot 1 % celotnega digitalnega oglaševanja, vendar predstavljajo vrednost 500 milijonov evrov. 

Predstavitev izsledkov raziskave se je zaključila z optimizmom, z besedami Daniel-a Knapp-a, da so dogodki preteklega leta le pospešili socio-ekonomsko transformacijo, ki je občutno spremenila način konzumacije medijev in vsebine ter način poslovanja podjetij in tako omogočili digitalnemu oglaševanju odlične pogoje za uspešno poslovanje. Tako napoveduje rast investicij tudi v letu 2021, ki jo ocenjuje na 9,8 odstotkov.  


IAB Slovenija: AdEx 2020 - povzetek raziskave za slovenski trg. Raziskava bo v celoti, vključno s komentarji, na voljo le članom IAB Slovenija.

IAB Europe: AdEx 2020  - povzetek raziskave za evropski trg.

© Copyright 2016 IAB Slovenija.  Izdelava spletnih strani AV studio