IAB Talk
9. 2. 2022

O prihodnosti spletnega nakupovanja pri nas in v regiji CEE z direktorjem skupine Heureka Group

Tomáš Braverman je direktor skupine Heureka, ki ima v lasti tudi Ceneje.si. Heureka Group je vodilna e-commerce platforma, prisotna v državah regije CEE, kot so; Češka republika, Slovaška, Madžarska, Romunija, Bolgarija, Hrvaška, Srbija, Bosna in seveda Slovenija. S Tomášem smo se pogovarjali, ko je bil decembra lani na obisku v Sloveniji, ko so na Ceneje podeljevali nagrado za najboljše e-commerce projekte. 


Kako vidiš razvoj spletnega nakupovanja v Sloveniji, v naslednjih dveh letih? Glede na to, da je rast odvisna tudi od vsesplošnega ekonomskega stanja in da je v času po COVID-u zaznati počasnejšo rast...

Ko govorimo na splošno o področju e-commerce, potem moram reči, da je v regiji Adrija, stopnja zrelosti trga nižja. To pa ne velja v primeru Slovenije, ki ima razvit trg spletnega nakupovanja. Srbija, Hrvaška in ostale države v regiji pa imajo v primerjavi s Češko, Slovaško in Madžarsko, precej slabše razvit e-commerce. Zato seveda pričakujemo, da bo prišlo do visoke rasti v teh državah. Na Hrvaškem predvidevamo da bi lahko prodaja na spletu, dosegla 10 % delež celotne maloprodajne verige. Za primerjavo; na Češkem dosega 16 % in na Kitajskem okrog 30 %. Zato je jasno, da bo področje e-commerce še naprej rastlo v naslednjih letih. Je pa seveda COVID vse skupaj pospešil, celotno digitalizacijo, razvoj e-commerc-a, zato je sevda po obdobju normalno pričakovati rahel upad. Seveda je pa nepošteno primerjati obdobje pred in po COVID-u, ker je šlo res za izjemen primer in izjemno rast (smeh). Poleg tega, pa v tem obdobju pa pričakujemo ekonomsko krizo; dvig cen, visoko inflacijo, dvig cen energentov, čutiti je nelagodje, nesigurnost, zato so ljudje bolj nagnjeni k varčevanju. To me skrbi in resnično upam, da si bomo hitro našli pot ven iz tega.

COVID kriza je v UK, samo v treh mesecih pospešila razvoj e-commerca za 5-9 let in seveda ga je pospešila tudi pri nas, ampak opažam, da veliko podjetij na ta pospešek ni bilo pripravljenih. Zato, po mojem mnenju, bomo učinek tega pospeška, šele dobro videli v roku enega ali dveh let...Kako ti gledaš na to?

Tukaj vidim predvsem dva vidika; eden je pripravljenost ljudi, v smislu tehnološke priprevljenosti, kajti potrebuješ le pameten telefon in pripravljenost lokalnega trga. To pomeni, da imaš zaupanje v trgovce, hitro dostavo, znane pogoje vračil, da je vse zakonsko urejeno, itd. Je pa opaziti, da je adrijska regija v tem pogledu manj razvita, v primerjavi s Češko, Slovaško in Madžarsko. Se pa hitro razvija in podjetja (ne samo regijska, ampak tudi evropska), se trudijo ustvarjati ustrezno okolje za razvoj e-commerc trga. To smo opazili tako mi, kot tudi ostali lokalni »playerji« in seveda evropski, saj predstavljaj ta regija velik potencial.

V primerjavi z ameriškim trgom, ki se na tem področju zelo hitro razvija, se EU trgi razvijajo nekoliko počasneje, pomembna jim je uporabniška izkušnja, večji je poudarek na enakomerni, organski rasti. Kaj po tvojem mnenju, lahko EU naredi, da bi se e-commerce trg razvijal še hitreje?

Po pravici povedano se bojim konkurence ameriškega in kitajskega trga, ker je pri njih stopnja digitalizacije precej višja kot pri nas. Tega se bojim, predvsem zato ker se ameriška in kitajska podjetja širijo na evropski trg (Alibaba, Amazon, Google). Način kako konkurirajo v digitalnem svetu je resnično strašljivo. Zato kljub temu, da sem liberalni demokrat (smeh), rešitev vidim v protekcionizmu. Google ima dominantno pozicijo na digitalnem trgu, brez primere in v bistu predstavlja vstopno točko na splet. Vsa iskanja se začnejo na Googlu, ki si lasti 92,5 % delež globalnega trga. In če ne bomo nekaj ukrenili, glede njegove monopolne pozicije, se nam lahko zgodi, da se nekega dne zbudimo in ugotovimo, da evropska podjetja nimajo ničesar več v lasti v digitalnem svetu. Zato mislim, da bi morali (EU in svet) dogajanje v digitalnem svetu pozorno spremljati in začeti z ukrepi, ki bi omejili monopolne pozicije teh podjetij in Kitajske.

Ali bi v tem kontekstu, morali kot EU postaviti bolj konkretna pravila, za vse ki želijo poslovati na našem trgu? Sicer se bodo naša, evropska podjetja, nekega dne znašla v nezavidljivem, zelo nekonkurenčnem položaju...

Naj vam nekaj povem - za primerjavo, je v Heureka skupini, 200 ljudi zaposlenih v R&D oddelku, medtem ko jih ima Google (ne spomnim se več natančne številke, lahko pa »po-googlam«.... smeh). Ne resno, če se prav spomnim, imajo 50.000 ljudi samo v R&D oddelku. Se lahko s tem primerjamo? Ne moremo. Še en podatek - leta 2020 je Google investiral v R&D 40 milijard dolarjev. Naši prihodki, kot vodilni evropski »marketplace« so znašali nekaj milijonov evrov, to se ne more primerjati. Vidim pa še en problem, veliko start-upov in podjetnikov v naši regiji, recimo najdejo neko tržno nišo in uspejo, ampak kaj se zgodi? Kupijo jih. Kupijo jih recimo Američani, veliko jih kupi Google. V bistu pokupijo vsa boljša podjetja, če pa ne, pa propadejo, bankrotirajo, saj ne morejo konkurirati Googlu. Po mojem mnenju bi morala EU ustvariti stimulativno okolje, kjer bi kapital ostal na domačih tleh. Resnično ne vem kako. Bi pa recimo lahko uporabila spodbudno davčno politiko ter druga orodja, da bi zadržala kapital in tako spodbudila podjetja.

Kakšni so vaši plani za prihodnost na ravni skupine? Boste odpirali nove trge, mogoče konsolidirali stare? Kje se vidite v naslednjih dveh letih?

Cilj Heureka Group je ustvariti čezmejni prostor trgovanja. Kaj to pomeni? Pomeni da, lahko slovenski trgovec, z našo pomočjo, enostavno prodaja na kateremkoli trgu držav, ki jih združujemo in seveda enako velja obratno - slovenski uporabniki dostopajo do recimo čeških ponudnikov. Trenutno se nahajamo v 9-ih regijah CEE in naš cillj je pomagati lokalnim ponudnikom, prodajalcem (malim in srednje velikim), da uspejo izven svojih meja, na trgu regije.To bomo storili tako, da bomo gradili svoje storitve in produkte okrog njih, da jim omogočimo rast in prodajo na evropski ravni. Čaka nas veliko dela, zato menimo da ne smemo izgubiti fokusa, s tem da se širimo na druge trge. Nikoli pa ne reci nikoli, imamo »odrte oči«, ampak naš cilj je omogačenja prodaje lokalnim prodajalcem na trgu CEE regije. Seveda pa se bomo v prihajajočih letih zopet lotili širitve.

Ceneje ima to prednost, da združuje prodajalce na enem mestu, hkrati pa predstavlja odlično oglaševalsko izhodišče. Če lahko primerjam, vidim Ceneje kot recimo nakupovalno središče BTC, kjer prodajalciki oglašujejo kaj in kje kupovati. Vidiš to kot potencial?

Absolutno, naj poudarim, da je oglaševanje prodajalcev in tudi samih blagovnih znamk, v naši mreži, ključni fokus, zato ker menimo da potrebujejo našo pomoč v digitalnem svetu in naše izkušnje. Zato tudi razvijamo različne oglaševalske možnosti, ki trenutno delujejo na češkem trgu. Mimogrede, prihodki iz tovrstnega oglaševanja na Češkem, predstavljajo 20 %  delež celotnih prihodkov. Naš cilj je preveriti kaj deluje in »know-how« prenesti tudi na ostale trge v regiji. Gre pa za 17 različnih oglaševalskih možnosti. Tako da vidimo to, kot veliko priložnost, tako za nas, kot naše partnerje. In glavni cilj je doseči 30 % delež prihodkov iz oglaševanja, na ravni celotne skupine.

 

 

 

© Copyright 2016 IAB Slovenija.  Izdelava spletnih strani AV studio