Drama na družbenih omrežjih že dolgo ni bila tako napeta kot je v zadnjih mesecih. Vse skupaj pa je gotovo pridobilo pospešek v zadnjih tednih, ko so se uporabniki, kreatorji in oglaševalci pripravljali na "izklop" TikTok-a v ZDA.

Neznana kitajska platforma čez noč postaja ena najbolj popularnih
Številni Američani zdaj "bežijo" na druge aplikacije, v največji meri na "RedNote". Gre za kitajsko platformo Xiaohongshu, ki prav tako temelji na uporabniško kreiranih vsebinah; registriran uporabnik lahko objavlja besedila, slike in kratke video posnetke, spoznava izdelke in opravi spletni nakup neposredno v aplikaciji. V ZDA je RedNote v enem samem dnevu pridobila skoraj 3 milijone novih uporabnikov, kar je povzročilo, da je aplikacija dosegla vrh ameriških lestvic prenosov.

Del ameriške javnosti se zdaj pospešeno spoznava s kitajsko kulturo (in obratno). In to na aplikaciji, ki naj bi svoje ime prevzela po Mao Tse-tung-ovi mali rdeči knjižici, ki je bila v 60-tih in 70-tih nosilec komunistične revolucije. O, the irony! 😄
In če so nekateri še upali, da bi Bidnova odhajajoča administracija v zadnjem trenutku podaljšala rok za prodajo ali da bo ustavno sodišče v petek zavrnilo zakon kot protiustaven, se čudež ni zgodil.
Zgodil pa se je mrk, čeprav le začasen. V nedeljo 19. januarja je približno 170 milijonov uporabnikov ostalo brez delujoče aplikacije. TikTok je bil odstranjen iz trgovin Apple in Google ter nedostopen tudi na spletu. Enako prepoved so doživele še ostale popularne aplikacije, ki so v neposrednem lastništvu ali delno povezane s kitajskim podjetjem ByteDance.
A prepoved ni trajala dolga. Bliža se namreč svečana zaprisega novo izvoljenega ameriškega predsednika, ki je kmalu po izvolitvi izjavil, da si bo prizadeval poiskati rešitev za nemoteno delovanje TikToka v ZDA. Naj spomnimo, da je bil prav Donald Trump prvi, ki je že 2020 zahteval "izgon" TikToka iz ZDA.

Ko rabelj postane rešitelj
Med tem, ko je od prepovedi minilo komaj 12 ur, je prišla presenetljiva vest. Američani bodo vendarle lahko spremljali inavguracijo novega ameriškega predsednika tudi prek svoje priljubljene aplikacije.😎 Pred nekaj urami se je TikTok namreč zahvalil novemu predsedniku in sporočil javnosti, da je aplikacija deloma nazaj, vsebine za na ogled tako na spletu kot znotraj same mobilne aplikacije.
Quid pro quo
Stališča, izjave in presenetljive poteze Trumpa že nakazujejo, da je ta od zadnjega mandata spremenil svoje stališče do TikTok-a. V eni od današnjih izjav govori, da ima rad TikTok, saj mu je ta v zadnji kampanji prinesel odločilne mlade volivce. Vi meni glasove, jaz vam TikTok. 😎
V igri je več scenarijev, med drugim, da bi podaljšali čas, v katerem bi se moral ByteDance prodati in dobiti novega (nekitajskega) lastnika. Zadnje ure se omenja tudi možnost deljenega lastništva, kjer bi 50% ostalo v rokah ByteDance, 50% pa bi prešlo na novega, še neznanega, lastnika.

Vsekakor bo zanimivo spremljati to igro moči, v kateri bo potrebno upoštevati tudi zakonsko korektnost in ustreči pričakovanjem javnosti.
Konkurenca ne počiva
Jasno je, da bo video še naprej dominiral družbenim omrežjem, usoda TikTok-a pa ostaja neznanka vsaj še nekaj tednov oz. mesecev. To seveda odpira polje ameriškim konkurenčnim platformam, da si prisvojijo 170 mio uporabnikov, pritegnejo skoraj 10 mio ustvarjalcev in si razdelijo 15 milijard $ oglaševalskih prihodkov, ki jih je v ZDA do sedaj pobiral TikTok.
Meta je podobno kot pred časom X napovedala ukinitev programov za preverjanje dejstev s strani tretjih oseb in uvedbo sistema "Community Notes", uvedla bonuse ustvarjalcem za deljenje Reelsov na FB in IG ter predstavila novo funkcionalnost, podobno Tiktok Shopu, ki vplivnežem omogoča, da tudi v Reels-ih izpostavijo izdelke.
Instagram že ponuja Edits, urejevalnik videov, ki bi lahko nadomestil prepovedan kitajski CapCut.
Tudi Bluesky ima zdaj video v virih novic, X pa se s posebnim video zavihkom trudi ponuditi (še boljši) ogled kratkih vertikalnih vide vsebin.
Prav tako je tukaj tudi Snapchat, ki skuša s posebnimi programi pritegniti ameriške ustvarjalce s TikToka in pospešeno razvija funkcionalnosti, ki simulirajo uporabniško izkušnjo začasno prepovedane kitajske platforme.
Posledice "Zakona o zaščiti Američanov pred aplikacijami pod nadzorom tujih nasprotnikov" (Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act H.R. 7521) bodo v prihodnje odločilno vplivale na pristop ZDA tudi do drugih (predvsem kitajskih) aplikacij, ko in če bi ocenile, da te ogrožajo njeno nacionalno varnost.

Zapisala
Nataša Smirnov
Raziskave in analize trga, IAB Slovenija