top of page
  • radanovicmasa2

Pi┼íkotki pod smrekco ­čŹ¬­čŹ¬­čŹ¬

Pozdravljen bralec/bralka :) Upam, da si prijazno zakorakal/a v 2024. Midva z Nata┼ío ┼że vihava rokave in postavljava ─Źasovnice aktivnosti za leto, ki je pred nami. Ne veva ┼íe vsega, kar bo prineslo, zagotovo pa bo zanimivo :)

 

Tak┼íen je bil tudi za─Źetek leta. Z najve─Źjim veseljem sem namre─Ź prebral nove smernice o uporabi pi┼íkotkov in drugih sledilnih tehnologij, ki jih je pripravil┬á┬áInformacijski poobla┼í─Źenec. Osebno se mi zdijo precej uporabne, v naslednjih odstavkih pa povzemam nekaj osnovnih poudarkov.

 

Kot prvo, v┼íe─Ź mi je, da zelo direktno govori tudi o drugih sledilnih tehnologijah, kot so na primer local shared objects (t.i. flash pi┼íkotki), web beacons (t.i. pixel tracking) in browser/device fingerprinting (prepoznava podpisa uporabnikovega brskalnika). Vsaka oblika ima svoje prednosti in slabosti, a bolj kot to je klju─Źno razumeti, da je pri za┼í─Źiti potrebno upo┼ítevati vse oblike sledilnih tehnologij. Pri tem namre─Ź ne gre za "vojno" proti pi┼íkotkom, temve─Ź za poskus za┼í─Źite zasebnosti uporabnika oziroma natan─Źneje "varstvo 225. ─Źlena ZEKom se nana┼ía na shranjevanje in pridobivanje dostopa do podatkov."

piškotki

 

Govorimo torej o podatkih. In kot poslovni subjekti se moramo tega zavedati, predvsem pa bi se morali zavedati njihove vrednosti. Upam, da se bo poleg za┼í─Źite na┼íe zasebnosti, z zakonodajo krepilo tudi razumevanje vrednosti podatkov tako v marketingu kot tudi v vseh ostalih poslovnih funkcijah podjetja.┬á


Naslednji pomemben del smernic je informiranje uporabnika. Komunikacijsko gledano bi morala biti naloga precej preprosta. Uporabniku mora biti jasno v kaj se "spu┼í─Źa", ko potrdi uporabo pi┼íkotkov. IP v smernicah zapi┼íe: "Upravljavec spletne strani mora uporabnika ali naro─Źnika, preden pridobi njegovo privolitev, seznaniti najmanj s tem, da spletna stran uporablja pi┼íkotke, kak┼íne vrste pi┼íkotkov uporablja, s kak┼ínim namenom ter kdo je upravljavec. Vse ostale informacije o okoli┼í─Źinah obdelave podatkov so lahko opredeljene na povezavi, ki je uporabniku enostavno dostopna. A preve─Źkrat vidim, da tako pomemben del komunikacije z uporabnikom pogosto prepustimo neosebnemu pravnemu ┼żargonu ali pa ga zaradi strahu omejimo (beri: ─Źim manj povejmo, da ne bo kdo kaj preve─Ź vpra┼íal).

 

Kaj pa primeri? Tudi ti so v dokumentu. Denimo, primeri nujnih piškotkov:

  • Pi┼íkotki, ki zagotavljajo pravilen pretok zahtev in informacij med serverji in kon─Źnimi to─Źkami (load balancing ali reverse proxying). Pi┼íkotki, ki so uporabljeni za to, da si spletno mesto zapomni uporabnikove vnose v spletne obrazce, ali nakupovalno ko┼íarico.┬á

  • Pi┼íkotki, ki so potrebni za to, da si spletno mesto zapomni uporabnika potem, ko se je ta prijavil v storitev (npr. v spletno banko ali druge storitve, kjer se uporabnik vpi┼íe s svojim uporabni┼íkim imenom in geslom).┬á

  • Pi┼íkotki, ki zaznavajo napa─Źne vpise in tako prepre─Źujejo zlorabe sistemov za vpisovanje in registracijo.┬á


In še primeri piškotkov, ki ne izpolnjujejo zahtev za nujne piškotke: 

  • Pi┼íkotki, ki omogo─Źajo bolj┼íe funkcionalnosti, bolj┼íe delovanje spletnega mesta ali bolj┼ío uporabni┼íko izku┼ínjo kot na primer pi┼íkotki, ki sledijo uporabniku, da spletno mesto deluje v njem znanem jeziku, ─Źeprav uporabnik tega ni posebej zahteval.┬á

  • Pi┼íkotki, ki jih spletna stran ali aplikacija uporablja z namenom spremljanja prometa (analiti─Źni pi┼íkotki). Analiti─Źni pi┼íkotki so lahko lastni pi┼íkotki (spletno mesto s svojimi lastnimi pi┼íkotki analizira dogajanje za svoj namen) ali pa se spletno mesto poslu┼żuje drugih pi┼íkotkov (analitiko izvaja tretja, pogodbena stranka npr. Google Analytics, ki zbrane podatke lahko tudi uporablja za svoje lastne namene). Analiti─Źni pi┼íkotki nikoli niso nujni, zato morajo upravljavci spletnih mest zanje vedno pridobiti predhodno privolitev.┬á

  • Pi┼íkotki povezani z namenom ogla┼íevanja in tr┼żenja, vklju─Źno s pi┼íkotki, ki so namenjeni razlikovanju cen glede na profil uporabnika in prilagajanje vsebine glede na profil, omejevanju ┼ítevila prikazovanja oglasov (frequency capping), zaznavanju prevar pri klikanju (click fraud), raziskavam in marketin┼íkim analizam ter izbolj┼íavam produkta glede na podatke o uporabi. Lahko jih nalo┼żi obiskano spletno mesto (1st party) ali pa prihajajo s strani tretjih (ogla┼íevalske mre┼że, partnerske spletne strani, ponudniki storitev ÔÇô 3rd party). Za uporabo takih pi┼íkotkov se vedno zahteva privolitev uporabnika.┬á

  • Pi┼íkotki, vezani na vti─Źnike dru┼żbenih omre┼żij, kadar so uporabljeni kot sledilni pi┼íkotki in ne prenehajo po tem, ko se uporabnik izpi┼íe iz dru┼żbenega omre┼żja. S takimi pi┼íkotki lahko upravljalec dru┼żbenega omre┼żja sledi uporabniku (─Źlanu ali ne─Źlanu) preko vseh razli─Źnih spletnih mest, kjer se nahajajo vti─Źniki dru┼żbenega omre┼żja. Sledenje ne─Źlanom ni nikoli dopustno, medtem ko lahko dru┼żbena omre┼żja na ta na─Źin sledijo svojim ─Źlanom le, ─Źe pridobijo njihovo privolitev.


Vse o smernicah na: https://www.ip-rs.si/. In ne pozabi! V torek 13.02.2024 organiziramo dogodek na temo E-zasebnosti.

 

Prijavi┼í se lahko tudi na info@iab.si. Za ─Źlane IAB je udele┼żba brezpla─Źna. Je pa ┼ítevilo mest omejeno, zato pohiti s prijavo!

bottom of page