Sodba belgijskega sodišča v prid IAB Europe: pomembna zmaga za TCF
- natasasmirnov
- 12 minutes ago
- 2 min read
Belgijsko tržno sodišče (Market Court) je 14. maja 2025 razveljavilo odločbo belgijskega organa za varstvo podatkov (APD) iz februarja 2022 proti IAB Europe in njenemu globalnemu standardu Transparency & Consent Framework (TCF) v2.0. Gre za pomembno prelomnico, ki vpliva na implementacijo TCF po Evropi in širše, hkrati pa določa prihodnjo vlogo IAB Europe pri razvoju digitalnega ekosistema in zagotavljanju njegove skladnosti z evropsko zakonodajo.

Kaj je TCF?
Transparency & Consent Framework (TCF) je industrijski standard, ki ga je razvila IAB Europe. Namenjen je poenotenemu in pravno skladnemu pridobivanju ter upravljanju soglasij uporabnikov za obdelavo osebnih podatkov in sicer predvsem v okviru oglaševalskih tehnologij (AdTech). S TCF se uporabnikova izbira glede zasebnosti zabeleži in prenese med različnimi akterji – od spletnih strani in aplikacij do oglaševalskih platform, na način, ki zagotavlja skladnost z evropsko zakonodajo, zlasti Splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR).
Sodba: IAB Europe ni skupni upravljavec za nadaljnjo obdelavo podatkov
Belgijsko sodišče je odločilo, da IAB Europe pri tem ni skupni upravljalec osebnih podatkov, ki jih znotraj TCF zbirajo in obdelujejo drugi deležniki – torej založniki, oglaševalci in ponudniki tehnologij – na primer za potrebe ciljnega oglaševanja. Sodišče se je s tem postavilo na stran Sodišča Evropske unije, ki je marca 2024 zavzelo podobno stališče.
Skupni upravljalec le za TC Strings
Edini del, kjer IAB Europe ostaja skupni upravljavec, je trenutek ustvarjanja in uporabe TC stringov – torej v fazi, ko uporabnik izrazi soglasje ali zavrnitev posameznih namenov obdelave podatkov. Ta omejena vloga je bila že upoštevana v akcijskem načrtu, ki ga je IAB Europe pripravila in uskladila z APD že leta 2023, a je bila njegova izvedba zaradi postopka začasno ustavljena.

Kaj je TC string?
TC string (Transparency & Consent string) je zapis v obliki kode, ki shrani uporabnikove izbire glede soglasij (na primer za ciljno oglaševanje, merjenje učinkovitosti ali rabo piškotkov). Ta niz se nato posreduje deležnikom v TCF – torej založnikom, oglaševalcem in ponudnikom tehnologij – da lahko v realnem času upoštevajo uporabnikove preference. Ker gre za zapis, ki lahko vsebuje podatke o posamezniku, je pravni status tega zapisa ključen v kontekstu varstva osebnih podatkov.
Kaj pomeni odločitev za prihodnost TCF?
Sodba prinaša več pravne jasnosti in zmanjšuje regulativna tveganja za vse deležnike. TCF se bo lahko nadalje razvijal, tudi v smeri še večje skladnosti in tehnične učinkovitosti. Izvajanje akcijskega načrta se lahko ponovno aktivira, kar pomeni, da se lahko ekosistem hitro prilagodi zahtevam belgijskega sodišča in evropske zakonodaje.
IAB Europe poziva k sodelovanju z regulatorji
Townsend Feehan, izvršna direktorica IAB Europe, je ob tem poudarila, da si organizacija želi konstruktivnega in strokovnega dialoga z regulatorji:
“Samo z realističnim razumevanjem tehnološkega okolja bomo lahko razvijali TCF tako, da bo koristil tako uporabnikom kot celotni industriji.”
IAB Europe je ob razsodbi objavila tudi uradno izjavo za javnost ter posodobila dokument FAQ o TCF, kjer so na voljo dodatna pojasnila in tehnična ozadja za vse, ki sodelujejo v digitalnem oglaševalskem ekosistemu.

Zapisala
Nataša Smirnov
Raziskave in analize trga, IAB Slovenija