Sodba belgijskega sodišča v prid IAB Europe: pomembna zmaga za TCF
- natasasmirnov
- May 15
- 2 min read
Updated: May 18
Belgijsko tržno sodišče (Market Court) je 14. maja 2025 razveljavilo odločbo belgijskega organa za varstvo podatkov (APD) iz leta 2022, ki se je nanašala na globalni standard za upravljanje soglasij uporabnikov – Transparency & Consent Framework (TCF) v2.0, ki ga je razvila IAB Europe.

Gre za ključno prelomnico, ki vpliva na prihodnjo vlogo IAB Europe pri razvoju digitalnega oglaševanja v skladu z evropsko zakonodajo ter potrjuje legitimnost uporabe TCF kot standarda za upravljanje soglasij.
Trije ključni poudarki sodbe:
TCF ostaja standard najboljše prakse, ki pomaga podjetjem pri skladnosti z zakonodajo o zasebnosti.
IAB Europe je odgovorna zgolj za TC stringe, ne pa za nadaljnjo obdelavo podatkov s strani drugih.
Sodba razveljavlja ključni pravni temelj iz odločbe APD, zaradi katerega je bila ogrožena zakonitost uporabe TCF.
Kaj je TCF?
Transparency & Consent Framework (TCF) je industrijski standard, ki spletnim medijem, oglaševalcem in tehnološkim podjetjem omogoča, da na pregleden in zakonit način zbirajo in spoštujejo soglasja uporabnikov za obdelavo osebnih podatkov – na primer za prikaz ciljanih oglasov ali merjenje učinkovitosti. Uporablja se predvsem v okviru oglaševalskih tehnologij (AdTech) in je skladno s Splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR) ter ePrivacy direktivo.

Kaj je odločilo sodišče?
Belgijsko sodišče je potrdilo, da:
IAB Europe ni skupni upravljavec osebnih podatkov, ki jih drugi deležniki (založniki, oglaševalci, tehnološki partnerji) obdelujejo za svoje namene, kot je oglaševanje.
IAB Europe je skupni upravljavec le za del, ki se nanaša na ustvarjanje in uporabo tako imenovanih TC stringov – tehničnega zapisa, v katerem se shrani uporabnikova odločitev glede soglasja.
Zakaj je to pomembno?
Odločba APD iz leta 2022 je namreč temeljila na predpostavki, da je IAB Europe upravljavec tudi za nadaljnjo uporabo podatkov s strani drugih deležnikov. To je bil razlog, da je APD določene pravne podlage za obdelavo, omogočene prek TCF, razglasila za neveljavne. Ta pravna razlaga zdaj ne velja več.
Sodba prinaša pravno jasnost za vsa podjetja, ki želijo še naprej delovati skladno z GDPR, brez nepotrebne negotovosti glede zakonitosti uporabe TCF.
Akcijski načrt TCF se lahko nadaljuje
IAB Europe je že leta 2023 pripravila akcijski načrt, s katerim naslavlja svojo omejeno vlogo glede TC stringov. Večina sprememb je bila implementirana v verziji TCF v2.2, preostale manjše prilagoditve pa se lahko hitro uvedejo na način da bodo ustrezale zahtevam belgijskega sodišča in evropske zakonodaje.
IAB Europe poziva k sodelovanju z regulatorji
Townsend Feehan, izvršna direktorica IAB Europe, je ob tem poudarila, da si organizacija želi konstruktivnega in strokovnega dialoga z regulatorji:
“Samo z realističnim razumevanjem tehnološkega okolja bomo lahko razvijali TCF tako, da bo koristil tako uporabnikom kot celotni industriji.”
Več informacij:

TCF (Transparency & Consent Framework)
Standard za upravljanje soglasij uporabnikov, ki omogoča zakonito obdelavo osebnih podatkov v oglaševalskih okoljih.
TC String (Transparency & Consent String)
Tehnični zapis v obliki niza znakov, ki shrani uporabnikove izbire glede soglasij za posamezne vrste obdelave podatkov. Ta zapis, ki lahko vsebuje podatke o posamezniku, se posreduje deležnikom (npr. založnikom, oglaševalcem in ponudnikom tehnologij – da lahko v realnem času upoštevajo uporabnikove preference.

Zapisala
Nataša Smirnov
Raziskave in analize trga, IAB Slovenija